Gyakorló nyelvtanárként sokszor találkozomk azzal, hogy a diák, vagy az ő nyelvi képzését megrendelő munkaadó elvárása, hogy “csak” a beszéd menjen, a nyelvtan egyáltalán nem érdekes. Miért van az, hogy a nyelvtan szó hallatán sokan behúzzák a kéziféket és leblokkolnak?
Mielőtt belevágnánk a nyelvtan fóbia okainak boncolgatásába, érdemes tisztázni a különbséget nyelvhelyesség és nyelvtan között nyelvtanítás szempontjából. A nyelvhelyesség, ahogy a nevében is benne van, a helyes nyelvhasználattal foglalkozik, nem pedig a különböző nyelvtani szerkezetek magyarázatával, mint ahogy a nyelvtan teszi. Azt be kell ismernünk, hogy aki tisztában van a nyelvtani szabályokkal, nagy valószínűséggel sokkal jobb nyelvhelyességgel fogja a tanult idegen nyelvet is használni.
Sokáig volt és még lesz is kérdés, hogy vajon mindent felülír-e az, hogy a nyelvtanuló folyamatosan beszéljen és értesse meg magát az adott idegen nyelven bármi áron. Akik ezt a nézetet vallják, tapasztalataim alapján olyan emberek, akik hozzáállását mai napig meghatározzák a „régi idők” nyelvórái, amelyek néhány üdítő kivételtől eltekintve, tele voltak a tesztekre, vizsgákra, gyakran unalmas, életszerűtlen nyelvtani feladatokkal. Egy generációnyi ember szembesült azzal, hogy több évnyi nyelvtanulás után első külföldi útján nem tudott, vagy épp mert megszólalni, így levonva a következtetést, hogy a nyelvtan felesleges, semmire sem jó.
De, valóban a nyelvtan hasztalan vagy a nyelvtanítás módszereivel lehettek gondok?
Ma, amikor az interneten, applikációkon szinte mindenki megtalálhatja a pont hozzá illő módszert és tananyagot, nehéz elképzelni, hogy anno, volt egy tankönyv, esetleg munkafüzet, telis-tele nyelvtani gyakorlatokkal és ennyi. A tanárok sem válogathattak akkor különböző, színes, érdekes, naprakész és több készséget is egyszerre fejlesztő feladatok közül. Az internet elterjedése is lehetővé tette, hogy számos, a hagyományos tankönyvkiadók tananyagaitól kezdve, személyre szabható nyelvtanuló applikációkon át, a nyelvtanárok saját anyagin keresztül, a nyelvtan tanítása nyomokban sem emlékeztessen senkit a régi idők „nyelvtanozására”. Egy ügyes nyelvtanár, hasonlóan egy profi fogorvoshoz, fájdalom nélkül, akár észrevétlenül is meg tudja tanítani, értetni a tanulóval az adott nyelv logikáját, a vázát, vagyis a nyelvtant.
Ha megy a nyelvtan, akkor helyesen beszélünk?
Nagy általánosságban mondhatjuk, hogy ha tanult nyelvről van szó, akkor igen. Nyilván vannak olyan szerencsés nyelvtanulók, akik egy külföldi országban élve sajátíthatják el az adott nyelvet. Ők azok, akik jobb esetben helyesen beszélnek egy idő után, de nem tudják feltétlenül a nyelvtani szabályokat, de ezzel nincs is baj. Viszont, akinek nem adatott meg ez a lehetőség, akkor jön elő a nyelvtan tanítása, illetve tanulása, amely biztos keretet tud adni az idegen nyelv magabiztos és helyes használatának. Ráadásul egy kis tudatos gyakorlással, bármely nyelvtanulót segíteni tudja majd a későbbi kommunikációjában.
Mi, az iCan Solutions-nél abban hiszünk, hogy a személyre szabott oktatás, legyen az akár nyelvtan tanulása és megértése, sokkal élvezetesebbé és hatékonyabbá tudja tenni a tanulás folyamatát.